Soap - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Erik Water - WaarBenJij.nu Soap - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Erik Water - WaarBenJij.nu

Soap

Door: Erik de Water

Blijf op de hoogte en volg Erik

27 Mei 2015 | Verenigde Staten, New York

De huizenjacht van vorige week is geslaagd: ik heb de kamer gekregen in het appartement van Sheldonna! In ieder geval voor 4 maanden, en met een beetje geluk voor de 5 maanden die ik nodig heb, als degene die de kamer onder verhuurt een nieuwe werk opdracht krijgt buiten New York. Over een week verhuis ik, en ik kan nu al niet wachten. Niet alleen omdat ik dan eindelijk een bed zal hebben dat groter is dan ikzelf, en een kamer die groter is dan een voorraadkast, maar ook omdat de nieuwe huisgenote naar verwachting voor minder drama zal zorgen dan mijn huidige. Nu hou ik wel van drama en ordinair gedrag in tv-programma’s, maar in het echte leven is het toch iets minder entertaining. Afgelopen week werd ik midden in de nacht wakker door geluid dat afkomstig leek te zijn uit een reality tv-programma dat je normaal op MTV of TLC kunt bekijken. Het bleek echter te komen uit de kamer van mijn huisgenote. Haar vriend was er, zoals bijna iedere dag. Hij heeft of geen vaste woon- en verblijfplaats, of hij woont nog thuis, anders zou ik niet weten waarom hij altijd naar het piepkleine appartementje van zijn vriendin komt. Hij is nogal apart: hij kijkt altijd een beetje geïrriteerd, en heeft zich nog niet aan me voorgesteld, ook al zie ik hem dus bijna iedere dag. Om half 3 ’s nachts op een doordeweekse dag hielp mijn huisgenote echter met het voorstelrondje, door keihard zijn naam te gillen, gevolgd door “you cheating manwhore!” Ze verdacht hem namelijk van vreemdgaan, en besloot dat dit een goed moment was om een uur lang te gaan krijsen tegen hem, en dreigde op een gegeven moment zelfs om zijn spullen uit het raam te gooien. Als in een echte soap is het inmiddels al weer goed: hij is er weer bijna iedere dag, en ze lijkt deze nieuwe fase in hun relatie gevierd te hebben door van haarkleur te veranderen: van groen naar paars.

Van the Bold & the Beautiful ging het naar een Italiaanse opera op het werk. Ik heb namelijk voor het eerst een lab meeting bijgewoond. Het ging om een lab meeting van de afdeling waar ik werk, samen met een nieuw opgericht onderzoeksinstituut waarmee nauw wordt samengewerkt. Dit onderzoeksinstituut is een paar jaar geleden opgericht door het voormalige hoofd van de afdeling waar ik nu werk. Na een ruzie met de directie en betrokkenheid bij meerdere schandalen waarbij hij werd beschuldigd van iets te nauwe samenwerkingen met de farmaceutische industrie, besloot hij zijn eigen instituut op te richten, waar inmiddels veel voormalige onderzoekers van NYU werken. Het opmerkelijke aan dit instituut is dat de directeur al het benodigde geld via fondsen binnenhaalt. Hij organiseert enorme gala’s, waar beroemdheden als Whoopi Goldberg en Uma Thurman op afkomen, en John McEnroe heeft volgens de website ook een gulle donatie gedaan.

Maar goed, over de lab meeting. Ik had van een collega uit Nijmegen die hier recent als postdoc heeft gewerkt, gehoord dat hij het New Yorkse drama tijdens de lab meetings soms miste in Nijmegen. En bij deze lab meeting zou een Italiaanse onderzoekster gaan presenteren, samen met haar onderzoeksassistent. Toevallig was zij ook de kamergenote van mijn co-promotor toen die hier haar postdoc deed. De Italiaanse onderzoekster heeft een vrij hoge functie, en schijnt zeer succesvol te zijn in het binnenhalen van beurzen (gewoon op de ouderwetse manier, zonder Whoopi Goldberg). De meeste collega’s hadden haar al omschreven als zeer temperamentvol, maar leken over het algemeen positief. Toen ik echter aan de onderzoeksassistenten (ze hebben er hier 5) vertelde dat ze ooit de kamergenote van mijn co-promotor was, keken ze geschokt, en vertelden ze dat ze nogal “in your face” was. Ik was dan ook heel benieuwd naar de lab meeting.

Het begon vrij standaard, totdat de directeur van de onderzoeksafdeling van het nieuw opgerichte onderzoeksinstituut het in zijn hoofd haalde om een kritische vraag te stellen (wat vrij standaard is bij lab meetings), en deze meerdere keren te herhalen. Hij werkt al ruim 10 jaar met de Italiaanse onderzoeker samen, en blijkbaar zijn ze als een soort familie voor elkaar. Dat werd mij niet meteen duidelijk, want iedere keer als hij een vraag stelde, leek ze hem aan te willen vliegen. Ze gaf een presentatie over het effect van een therapie op de hersenfunctie van kinderen met ADHD. Toen hij opmerkte dat het effect wel erg sterk bleek, brak de hel los. Ze begon letterlijk met haar vinger te wijzen, en kaatste terug dat hij ooit zelf ook zo’n groot effect had gepubliceerd. Toen hij zich afvroeg of de gebruikte analyse methode wel het meest geschikt was, herinnerde ze hem er met stemverheffing aan dat hij de methode had voorgesteld. En het bleef niet bij hem. Via Skype waren er ook nog onderzoekers uit Brazilië en Washington aanwezig, en ook op hun vragen werd fel gereageerd. Meerdere keren rolde ze met haar ogen, of tikte ze hoofdschuddend met een vinger op haar voorhoofd als ze een (in mijn ogen toch heel onschuldige) vraag of suggestie kreeg. Ze deed dit dan wel naast de laptop met Skype-verbinding, zodat alleen de aanwezigen in de zaal het konden zien.

Halverwege de presentatie nam haar onderzoeksassistent het van haar over. Dit betekende echter niet dat ze stil op de achtergrond bleef. Ze verbeterde hem voortdurend, en beantwoordde nog steeds vrijwel alle vragen die aan hem gesteld werden. Aan het eind van de lab meeting probeerde een van de onderzoekers die via Skype aanwezig was, de lucht wat te klaren door als grap naar zichzelf te verwijzen als “bitchy reviewer”. Hierop merkte de Italiaanse op dat er minstens nog 1 bitchy reviewer in de zaal aanwezig was. Direct daarna liep ze op de directeur van de onderzoeksafdeling af waarmee ze het de hele tijd aan de stok had, en verduidelijkte ze dat ze zichzelf bedoelde, en niet hem. Ik ben er echter vrij zeker van dat ze wel degelijk naar hem verwees :)

Volgens mijn kamergenote Yuliya was deze labmeeting niet eens zo dramatisch, dus volgende keer neem ik popcorn mee, want zo’n kans op gratis entertainment in New York laat ik natuurlijk niet schieten.

  • 27 Mei 2015 - 21:33

    Mieke:

    Nou dat heb je dan ook weer meegemaakt haha lachen zeg.En hoe bevalt New York je tot nu toe,weet je alles al een beetje te vinden zoals leuke eettentjes en heb je de wandelroute op de oude metro al gevonden??Heb je nog foto's van jekamer gemaakt ik ben wel benieuwd hoe klein het nu is haha.Ik wens je veel succes met verhuizen en ik zie wel wat foto's van de nieuwe en de oude kamer Good night XXX. Mieke

  • 28 Mei 2015 - 00:09

    Tirza:

    Whahahaha en dan zeggen mensen dat onze labgroup intens kan zijn ;)

  • 02 Juni 2015 - 17:45

    Tessa:

    Je moet je definitie van 'dominante vrouwen' na deze labmeeting(s) idd misschien toch gaan herzien ;)

  • 05 Juni 2015 - 20:19

    Mieke:

    hoi Erik ,hoe is het in je nieuwe kamer??en alles goed op je werkplek! Heb je nog iets gehoord van je gesprek met Engeland of is dat pas later in de maand.We hebben hier vandaag een lekkere warme dag gehad met afsluiting regen en onweer.Ben je al een beetje wezen wandelen in je nieuwe wijk.Wanneer schrijf je weer een leuk stukje? Veel plezier nog groetjes Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

New York

Onderzoek in New York

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2015

Sackler Summer Institute

01 Juli 2015

Metro avonturen en ethische commissies

11 Juni 2015

Nijmegen vs. New York

27 Mei 2015

Soap

18 Mei 2015

Huizenjacht
Erik

Actief sinds 05 Mei 2015
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 5198

Voorgaande reizen:

08 Mei 2015 - 08 November 2015

New York

Landen bezocht: